I aktiviteten Bered utbetalningsbeslut får du stöd för att ta fram ett beslutsunderlag så att beslut om utbetalning kan tas i ärendet. Observera! Om det är en slututbetalning ska ärendet inte beredas i denna aktivitet utan skickas vidare till ”Bered ärende för slututbetalning” för beredning.
När arbetsytan visas har vissa uppgifter kopierats från ärendebeslutet och en del från ansökan. Dessutom har automatiska kontroller gjorts och resultatet visas i checklistan. När beredning av ärendet för utbetalning är klar skickar du det vidare till Fatta utbetalningsbeslut ERUF eller Fatta slututbetalningsbeslut.
Det finns fyra flikar på arbetsytan
Beslutsförslag, Allmänt, Indikatorer, Prognoser
Beslut visar vilket utbetalningsbeslut i ordningen du handlägger.
I vallistan för slututbetalning ska du välja Ja eller Nej. Nej om det inte gäller en slututbetalning.
Observera att om det är en slututbetalning ska ärendet inte beredas i denna aktivitet, utan skickas till Bered slututbetalningsbeslut.
I fälten period anger du mellan vilka datum kostnaderna har uppkommit.
OBS! Period får ej passera ett årsskifte
Projektnamn – Projektets namn visas. Uppgiften hämtas från ärendebeslutet
Tabellen innehåller följande kolumner:
• Kostnadsslag – som hämtas från kostnadsbudgeten i ärendebeslutet.
• Kostnadsspec – som hämtas från kostnadsbudgeten i ärendebeslutet.
• Beskrivning – som hämtas från kostnadsbudgeten i ärendebeslutet.
• Kostn denna per – visar de totala kostnader aktören sökt för denna period. Värdet hämtas från ansökan om utbetalning eller anges manuellt.
• Godk denna per – där du anger beloppet för kostnaderna du godkänner denna period.
• Tot godk inkl denna per – där du ser hur stor kostnad som godkänts hittills i ärendet, inklusive den aktuella perioden. Beloppet räknas ut automatiskt av systemet.
• Godk för ärendet – där du ser hur stor kostnad som godkänts för ärendet.
För varje kostnadsslag i tabellen finns en Summa-rad där värdena har räknats ut automatiskt.
är uppdelad i tre deltabeller: Finansieringsbudget – EU-medel, Finansieringsbudget – Offentlig finansiering och Finansieringsbudget – Privat finansiering. Tabellerna har följande kolumner:
• Finansiering – som hämtas från finansieringsbudgeten i ärendebeslutet.
• Finansiär som hämtas från finansieringsbudgeten i ärendebeslutet.
• Sökt denna per – visar den planerade finansieringen aktuell period.
• Godk denna per – beloppet för finansieringen som ska godkännas denna period.
• Tot inkl denna per – visar den totala finansieringen inklusive den aktuella perioden.
• Godk för ärendet – visar finansieringen i ärendebeslutet.
För varje finansieringsslag i tabellerna i tabellen finns en Summa-rad där värdena har räknats ut automatiskt.
Efter Finansieringsbudgetens tre tabeller visas den totala finansieringen
summerad. Följande belopp visas:
• Sökt denna period
• Godkänt denna period
• Tidigare godkänt
• Totalt inklusive denna period
• Godkänt för ärendet
Samtliga belopp hämtas från tabellerna ovan.
Efter Total finansiering-rutan visas följande:
där väljer du om utbetalningen gäller ett förskott.
OBS! Då förskott ges skall ej kostnader och finansiering redovisas. Det enda fält som skall användas i detta läge är Sökt belopp, Godkänt belopp denna utbetalning samt att Återstående belopp skall räknas ut.
• Sökt belopp – som visar sökt belopp i kronor. Uppgiften hämtas från ansökan om utbetalning, men kan även anges eller ändras manuellt.
• Godkänt belopp denna utbetalning – visar förslag till beviljat belopp i kronor. Beloppet beräknas som det lägsta beloppet från Stödberäkning nedan för vilket markering är satt att beloppet ska användas i denna beräkning, minus tidigare utbetalningar (Godkänt belopp efter avräkning), dock ej förskott. Om denna summa blir högre än det återstående beslutade beloppet, så kommer i stället återstående beslutat belopp att användas här.
• Avräkning förskott – där skriver du om avdrag ska göras för tidigare förskott. Beloppet kommer att avräknas från godkänt belopp.
• Godkänt belopp efter avräkning – där det faktiska beloppet som kommer att utbetalas visas.
• Återstående belopp – där du ser hur mycket pengar som det enligt ärendebeslutet återstår att betala ut.
Under denna rubrik beräknas det hittills ackumulerade stödbeloppet, inkl denna utbetalning (EU-medel). För varje beräknat belopp visas en kryssruta Anv för ber av godk bel där du kan ange om beloppet ingår i beräkningen av Godkänt belopp denna utbetalning. Samtliga är förbockade som förval.
Varje organisation ska skapa obligatoriska regler som gör att det inte går att skicka ett ärende till utbetalningsbeslut om fel rutor är förbockade alternativt urbockade.
• Stödandel av totala kostnaden – som visar värdet från det tidigare ärendebeslutet.
• Belopp – stödandelen enligt ovan (automatiskt uträknad) multiplicerat med kolumn Totalt godk inkl denna per rad totalt från kostnadsbudgeten.
• Stödandel av faktiska kostnaden – som visar värdet från det tidigare fattade ärendebeslutet.
• Belopp – stödandelen enligt ovan (automatiskt uträknad) multiplicerat med kolumn Totalt godk inkl denna per från rad Summa för faktiska kostnader från kostnadsbudgeten.
• Stödandel av offentlig finansiering – som visar värdet från det tidigare fattade ärendebeslutet.
• Belopp – stödandelen enligt ovan (automatiskt uträknad) multiplicerat med kolumn Tot inkl denna per rad summa Offentlig finansiering plus (stödandelen enligt ovan * Tot inkl denna per ”rad summa” Offentlig finansiering)/(1-stödandelen enligt ovan).
Beräkningsexempel:
Stödandel av offentlig finansiering = 33,33%
Offentlig finansiering, Tot inkl denna per = 200 000, ger:
Belopp = 0,3333 * (200 000 + (0,3333*200 000 / (1 – 0,3333))) = 100 000
• Beslutsdatum – som sätts automatiskt av systemet när beslutsfattaren skickar ärendet till ärendehanteraren med valet godkänt. Datumet kan ändras via menyval.
• Effektueringsdatum – som sätts automatiskt av systemet när ärendehanteraren effektuerar utbetalningen.
Betalningsmottagarens uppgifter är knutna till den organisation som lagt upp dem. Det innebär att olika organisationer kan ha olika betalningsadresser på samma betalningsmottagare.
Därefter visas följande frågor:
Alla värden hämtas från ansökan om utbetalning eller registreras manuellt.
• Firmatecknare – visar vem som är firmatecknare. Uppgiften hämtas från ansökan om utbetalning, men kan även anges eller ändras manuellt.
• Beslutsfattare – där du i en lista kan välja bland beslutsfattare behöriga att fatta beslut i det aktuella ärendet eller Alla, som inkluderar alla behöriga beslutsfattare. Fältet visar beslutsfattarens signatur. Beslutsfattare kan redan ha ett värde satt, men du kan ändra valet i listan.
• Övrigt – där du kan ange övriga uppgifter till utbetalningsbeslutet.