Bered ärendebeslut RIS

Översikt

Beslutsförslag

Allmänt

Ek underlag

Indikatorer

Prognoser

 

Översikt     gray_up.jpg

I den här aktiviteten bereder du ärendet och tar fram ett komplett beslutsunderlag. Vissa uppgifter har kopierats från ansökan och andra uppgifter har automatiskt räknats ut utifrån de värden som angivits i ansökan. Dessutom har automatiska kontroller gjorts mot värden i ansökan och beslutsunderlaget. Resultatet av de automatiska kontrollerna visas i checklistan.

 

Arbetet med att ta fram ett komplett beslutsunderlag kan ske i flera steg. Du kan hämta ut ett ärende för beredning och uppdatera beslutsunderlaget genom att lägga till, ändra eller ta bort information, skapa dokument, bocka av checklisterader, etc.

 

När beredning av ärendet är klar skickar du det vidare till Fatta ärendebeslut. Du kan alltid välja att skicka ärendet till Makulerat, Återtaget eller till Ärendefördelare om till exempel ansökan innehåller fel eller om checklistan har obligatoriska manuella kontroller som inte är utförda.

Beslutsförslag   gray_up.jpg

Denna flik innehåller information om ärendet, bland annat stödområde, län, kommun, församling, sökt belopp, godkänt belopp, godkänt stödunderlag, igångsättningstillstånd, riskbedömning m.m. samt möjlighet att lägga in klassningar och särskilda villkor i beslutet.

 

En del uppgifter har kopierats från ansökan, men kan ändras genom att du ändrar direkt i fältet. Vissa uppgifter är dock beräkningar från fliken Ek.underlag och dessa går ej att ändra här.

Allmänt  gray_up.jpg

Denna flik innehåller  information om företagets verksamhet, bakgrund, marknad, nyckeltal, kunder och konkurrenssituation. De flesta uppgifter kopieras från ansökan men kan ändras direkt i fältet. Här finns också beslutsdeltagare och företagets nyckeltal.

Ek. underlag  gray_up.jpg

Denna flik innehåller information om ärendets ekonomiska underlag, både kostnads- och finansieringsbudget. Uppgifterna har till stor del kopierats från ansökan men kan ändras. Ändringar kan göras direkt i fälten men även genom att välja Ny rad och lägga upp nytt kostnadsslag eller ny finansiering.

En automatisk stödtypsregel finns som kontrollerar att totalt Godkänt stödunderlag i kostnadsbudgeten är lika med Totalt Belopp i finansieringsbudgeten.

 

Här registrerar du Godkänt stödunderlag, Godkänt belopp och Stödandel (%).

Indikatorer  gray_up.jpg

Denna flik innehåller information om horisontella mål. Fliken finns med när du bereder ditt ärendebeslut. Fliken kommer att finnas tillgänglig även när du bereder utbetalningsbeslut.

 

Prognoser  gray_up.jpg

Denna flik innehåller information om utbetalningsprognos och nedskrivningstakt/plan för ärendet. Fliken finns med när du bereder ditt ärendebeslut och kommer att finnas tillgänglig även när du till exempel bereder utbetalningsbeslut.

 

Du kan välja vilken typ av utbetalningsprognos du ska använda, automatisk eller manuell. Om du använder automatisk beräknar systemet utbetalningstakt med utgångspunkt från de nyckeltal som registrerats av controllern. När du registrerar en manuell utbetalningprognos anger du hur mycket av det beslutade beloppet du beräknar ska betalas ut varje år.

 

Nyckeltalen är procentsatser som anger hur Godkänt belopp ska fördelas över ett antal år och sätts för respektive myndighet och stödtyp.

Observera! Även om du har valt den automatiska prognosen kan du fylla i siffror i fälten för manuell prognos.

 

Tabellen nedskrivningstakt är förifylld med procentsatserna 30, 25, 20, 15 och 10 men kan ändras.

 

Tabellen nedskrivningsplan är tom till dess att slutligt beslut tas i ärendet, då fylls tabellen i automatiskt utifrån beviljat belopp och vad som bestämts i tabellen nedskrivningstakt. I ändringsbeslut har du sedan möjlighet att ändra i tabellen för att till exempel frysa ett ärende eller ändra nedskrivningen.

 

 

Flikarna kontakter och checklista beskrivs i Ärendeinformation.