Arbetsytan används av ärendehanterare och beslutsfattare. På arbetsytan ser du en lista med ärenden att hantera. Du kan härifrån inte ändra något i ett ärende, men du kan hämta ut ett ärende från listan och kommer då till en Hantera ärendearbetsyta varifrån du hanterar själva ärendet.
När du först kommer till Att göra kommer fliken ”Min att göra lista” vara förvald och där ser du direkt de ärenden där du är satt som ärendehanterare.
Arbetsytan består av ett arbetsområde för att lista ärenden att hantera. Dessutom finns ett arbetsområde för att visa mer information om ärendet och ett arbetsområde för att visa mer information om aktören som ärendet är kopplat till. Arbetsområdena beskrivs mer i detalj nedan.
Överst har du möjlighet att filtrera och uppdatera listorna. Du kan välja vilken stödtyp och status på ärenden du vill se.
Sedan visas ärendelistorna på flikarna ”Min att göra lista” och ”Ej fördelade ärenden”.
På fliken ”Min att göra lista” visas de ärenden där du är satt till ärendehanterare och som du alltså arbetar med. Observera att att göra-listan är personlig, och de ärenden som du har på fliken ”Min att göra-lista” inte finns med på någon annans Att göra-arbetsyta och inte kan hanteras av någon annan.
I Att göra-listan visas följande kolumner:
• Ärendeid
• Diarienummer
• Stödtyp
• Ärendestatus
• Aktörsnamn
• Arbetsställenamn
• Bevakningsdatum – som visar det bevakningsdatum som infaller närmast i tid.
• Senast uppdaterat – som anger när ärendet senast ändrades.
I första kolumnen visas en ikon som visar något av följande:
• Ärendet är nyinkommet och du har ännu inte tittat på det. Ikonen tas automatiskt bort när du väljer att hantera ärendet.
• Ett dokument har tillkommit i ärendet sedan du senast tittade på ärendet. Ikonen tas automatiskt bort när du väljer att hantera ärendet.
• Ärendet är satt på bevakning och bevakningsdatumet har infallit. Ikonen tas automatiskt bort när du ändrar eller tar bort bevakningsdatumet.
• Ärendet är dolt (se Dölj ärenden nedan).
• Ärendet är öppet på Hantera ärende-arbetsytan.
Observera att om ett ärendes bevakningsdatum har infallit och ett nytt dokument har inkommit i ärendet, så kommer ikonen alltid avspegla den senast inträffade händelsen.
När du ställer dig på en ikon med muspekaren kommer du i en s k tooltip kunna se en förklaring till vad ikonen symboliserar.
När du börjar hantera ett ärende kommer automatiskt ikoner som visar att ärendet är nyinkommet eller att en handling inkommit att rensas.
Till höger ovanför listan visas hur många ärenden som just nu visas i listan. Siffran på själva fliken anger det totala antalet pågående ärenden där du är satt till ärendehanterare, dolda ärenden är inte inräknade här. Om du t ex valt att filtrera listan och bara visa ärenden för en viss stödtyp så visar siffran på fliken ändå det totala antalet ärenden du har att hantera – oavsett stödtyp.
Här visas de ärenden som skickats till en viss roll och inte till en viss ärendehanterare. Den som först hämtar ut ett ärende härifrån blir automatiskt satt som ärendehanterare till det ärendet. Om du inte har uppdaterat listan på ett tag och försöker markera ett ärende som någon annan redan hämtat ut, kommer du få ett felmeddelande som upplyser dig om att ärendet handläggs av någon annan och en uppmaning om att du bör uppdatera listan.
Tänk på att om du hämtar ut ett ärende från listan med obemannade ärenden, så kan du aldrig lämna tillbaks det till den här listan. Om du inte vill hantera ärendet får du skicka det till ärendefördelaren, som då får utse en annan ärendehanterare.
Ej fördelade ärenden-tabellen innehåller följande kolumner:
• Ärendeid
• Diarienummer
• Stödtyp
• Ärendestatus
• Aktörsnamn
• Arbetsställenamn
• Senast uppdaterat – som anger när ärendet senast ändrades.
I första kolumnen visas en ikon för att visa
Ett dokument har tillkommit i ärendet sedan ärendet lades till i listan på fliken Obemannade ärenden.
Tabellen är sorterad i senast uppdaterad-ordning med det ärende med den äldsta tidpunkten överst i listan. Du kan själv sortera på valfri rubrik i stigande eller fallande ordning.
Till höger ovanför listan visas hur många ärenden som just nu visas i listan. Siffran på själva fliken anger det totala antalet obemannade ärenden. Om du t ex valt att filtrera listan och bara visa ärenden för en viss stödtyp så visar siffran på fliken ändå det totala antalet obemannade ärenden – oavsett stödtyp.
När du markerar en rad i listan kommer ytterligare information om ärendet att visas i arbetsområdena under listan.
Uppdatera innehållet i listorna
Den här arbetsytan kommer att uppdateras var gång du kommer till den. Det innebär att om du klickar på Att göra-knappen för att ta dig till den här arbetsytan från en annan arbetsyta så kommer informationen i ärendelistorna alltid vara aktuell när arbetsytan öppnas. Du har även möjlighet att själv manuellt uppdatera innehållet i listorna.
Så här uppdaterar du listorna:
- Välj Uppdatera-knappen.
- Tryck F5.
Filtrera innehållet i listorna
När du först kommer till arbetsytan ”Att göra” kommer ärendelistorna innehålla alla ärenden där du är satt till ärendehanterare respektive de ärenden utan ärendehanterare som du har rätt att hantera. Om listorna är långa har du möjlighet att filtrera innehållet. Ovanför listorna har du möjlighet att bara visa en viss stödtyp eller bara ärenden med en viss status.
Vid Stödtyp kan du i en lista välja bland de stödtyper som du just nu har i dina ärendelistor, även om du kanske inte valt att visa dessa. Förvalt värde är Alla.
Vid Status kan du välja bland de ärendestatus som just nu förekommer i dina ärendelistor, även om du kanske inte valt att visa alla ärenden. Statusens namn matchar aktivitetens namn, så du kan alltså välja att bara se ärenden som befinner sig i en viss aktivitet. Förvalt värde är att visa alla status