En överklagan kan både inkomma, beredas, beslutas och invänta besked från länsrätten parallellt med att andra utbetalningar hanteras för ärendet. På grund av detta görs lösningen för hantering av överklagan huvudsakligen fristående från aktivitetsstödet
Invänta överklagan
Ärendet inväntar överklaga i aktiviteterna Invänta redovisning (för nästa utbetalning, om det inte är sista utbetalningen som kan överklagas) eller Avsluta ärende (om det är sist utbetalningen som kan överklagas). En dokumentbevakning skapas av Nyps och bevakningsdatum sätts 4 veckor framåt i tiden.
Dokumentbevakningen används för att få larm när överklagandetiden är slut.
Om ingen överklagan inkommer, och det gäller en slututbetalning, väljer ärendehanteraren att skicka vidare till ”Avsluta”, varvid ärendet kommer att avslutas.
Om en överklagan inkommer registrerar ärendehanteraren den i Bered överklagan.
Överklagan inkommer
Överklagan inkommer som ett dokument från stödmottagaren. Dokumentet lagras i ärendet.
Skapa yttrande
Yttrande skapas som ett dokument i ärendet, med hjälp av en dokumentmall.
Om en annan ärendehanterare än den som bereder utbetalning ska skriva yttrandet tar ärendehanterare 2 över ärendet genom att hämta det till sin egen Att göra-lista . När den ursprunglige ärendehanteraren ska få tillbaka ärendet för att kunna bereda en ny utbetalning hämtar han tillbaka ärendet.
Bered överklagan
Beredning av överklagan sker via en dialog som nås med menyvalet Bered överklagan från menyn Redigera på Hantera ärende-arbetsytan. Menyvalet finns tillgängligt i aktiviteterna Bered utbetalning, Bered slututbetalning, Effektuera utbetalningsbeslut och Avsluta ärende.
Det är alltså den som är ärendehanterare på ett ärende som har möjlighet att bereda en överklagan. Precis som för att skapa yttrande gäller att om det är en annan ärendehanterare som ska bereda en överklagan så hämtar man ärendet till sin egen Att göra-lista.
När en överklagan har beretts är den låst.
Om överklagan ska ge upphov till en omprövning och det gäller en slututbetalning väljer ÄH Skicka vidare: Omprövning. I annat fall kan omprövning beredas från den aktivitet där ärendet redan befinner sig, se Bered omprövning = Bered utbetalning.
I dialogen Överklagan kan följande uppgifter registreras:
Överklagan - där du ser vilken överklagan i ärendet du handlägger. Dessa numreras i löpande ordning: Överklagan 1, Överklagan 2 etc.
Överklagan är kopplad till (Vallista med tidigare generationer utbetalningsbeslut)
Överklagan avser (långt textfält)
Överklagan inkom (datumfält)
Beslutsdatum (datumfält, anges manuellt). Detta måste göras manuellt eftersom det inte är säkert att det är samma dag som när överklagan registreras i Nyps.
Beslut (vallista, Avvisas/Yttrande)
Övrigt (långt textfält)
Beslutsfattare (vallista med användare som har rollen för stödtypen)
Beslutsdeltagare, nivå 1-5 (vallista med användare som har rollen för stödtypen)