Generellt om rapporter

I Nyps finns möjlighet att skapa ett antal fasta rapporter. Rapporterna används i första hand som kamerala rapporter, det vill säga listor på exempelvis beslut, utbetalningar och nedskrivningar. Rapporterna finns tillgängliga för alla typer av användare och det är enkelt att ta ut rapporterna med fastställd utformning och fastställda urval. Även för fasta rapporter finns möjligheter att välja innehåll, sortering, med mera.

 

Du skapar rapporter i Nyps genom att välja Skapa rapport i menyn Dokument i Nyps huvudfönster. Menyvalet öppnar ett nytt fönster där du först får välja vilken rapport du vill skapa. När du valt rapport visas ett antal inmatningsfält, vallistor och flervalslistor. Exakt vilka fält som visas varierar beroende på vilken rapport du valt.

 

Första gången du skapar en rapport är alla fält tomma. När du sedan skapar rapporten kommer dina inmatade värden i fälten att sparas och vara förvalda nästa gång du skapar samma rapport.

 

Du kan också skapa en mall med förvalda värden i filter och med de indata-fält som du önskar.

 

Indata kan läggas till eller tas bort. Ordningen på fälten i rapporten blir samma som ordningen i indatafönstret.

 

Statistik/sammanställningar med ackumulerade siffror där man inte i första hand vill se varje ärende, skapas med fördel i verktyget DiDiver. DiDiver finns hos minst en användare i varje nypsorganisation och ingår inte i Nyps. Data som används i analysverktyget hämtas dock varje natt från Nyps databas.