Interreg - Generellt

En ansökan lämnas in till något av beredningssekretariaten för Interreg programmet.

 

Välj aktuellt Interregprogram och registrera ansökan. Ett ärende skapas.

 

Ett projekt (projektid) skapas när första ärendet registreras.

 

Alla gemensamma attribut i ansökan (ärendet) förs automatiskt över till den övergripande projektnivån.

 

När nästa ansökan inkommer till projektet kopplas det till projektet.  Efter att aktörsuppgifter och budgetuppgifter för de två ärendena i respektive land är registrerade och knutits till projektet, hanteras projektet gemensamt av ärendehanterarna i respektive land.

 

Beslut tas sedan separat för de båda ärendena utifrån beslutsgruppens beslut för projektet.

 

Sökande i respektive land skickar in ansökan om utbetalning till sekretariatet i deras land. Kostnaderna anges i ländernas nationella valuta. Utbetalningsbeslut fattas i respektive land och avräkning sker mot ärendebudget.  Avräkning/uppdatering sker också mot den gemensamma projektbudgeten   dock utan koppling mot ekonomisystem.

 

I de fall projektet består av ett ärende gäller samma grundprincip dvs att ärendet kopplas till ett projekt med ”gemensamma attribut” osv.

 

Gemensamma uppgifter är

Indikatorer

........

........

 

 

Observera! Du kan inte koppla ett befintligt strukturfondsärende till ett projekt i efterhand.

 

En utländsk ärendehanterare kan inte skapa en svensk aktör.